Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Kåregna dräktdelar

De allra flesta scoutkårer har en egen kårhalsduk. Nynäshamns kårhalsduk, tröja och ledarmärke nedan.

Kårhalsduk_15Ledarmärke_12
Tanken med scoutskjortan var från början att kläderna inte skulle vara det som skiljer människor från olika samhällsklasser åt och att scouterna skulle kännas igen av människor som inte själva var scouter.
Tanken idag är egentligen densamma. Scoutskjortan blev dock med tiden ett plagg som av många unga bedömdes som gammalmodig och inte i takt med modet. En modernisering skedde därför 2012.
Var ska alla märken sitta?

Du kan beställa din scoutskjorta/-tröja m m från scoutshop eller via sambeställning (vår och höst) med övriga i kåren.

Scoutvaror beställnings blankett 2018 1

Mer om scoutdräkten och märken på Scouternas rikssida.